JALATSITE HOOLDUS
Et hoida nahk elastsena ja kaitsta jalatseid eelkõige niiskuse, soola, pori jm eest, tuleb jalatseid regulaarselt hooldada. Erinevatest materjalidest jalanõusid peab erinevalt hooldama:
• valige hooldusvahend vastavalt materjalile.
• kuivatage niiskeid jalatseid toatemperatuuril, mitte ahju ääres, radiaatoril ega põrandaküttega põrandal. Vajadusel võib jalatsitesse panna paberit, mis imab seestpoolt niiskust.
• alusta hooldamist juba enne esimest kandmist – nii tagad parema efekti. Eelnevalt hooldamata jalatsid saavad ruttu märjaks ja pärast kuivamist jäävad jalatsitele valged soolarandid. Kaitstes ja hooldades jalanõusid, pikendate nende kandmise aega ja tunnete ennast nendes mugavalt.
Hooldusvahenditest olulisemad on:
• nahka küllastavad – lähevad naha sisse, toidavad ja muudavad naha pehmeks;
• nahka katvad – muudavad jalatsi pinna vett tõrjuvaks;
• nahavärvi taastavad. Peale eelpool toodud vahendite on veel jalatseid venitavaid, desodoreerivaid, värviandmist vähendavaid (kasutada eriti voodrita jalatsite puhul) jt. vahendeid.
Jalatsite valmistamisel kasutatakse järgmisi materjale:
• pind värvitud nahk;
• aniliinnahk;
• seemis- ja veluurnahk;
• nubuknahk;
• rasvanubuknahk;
• tekstiil;
• sünteetilised materjalid
NAHA LIIGID JA HOOLDUSVIISID
Pind värvitud nahk, aniliinnahk ja lakknahk
• jalatsid tuleb korrapäraselt puhastada. Lahtine pori tuleb eemaldada lapiga, jalatsid katta kreemiga, mis on nii hooldusvahendiks kui ka läike andjaks.
• hooldusvahendil tuleb lasta kuivada, pärast seda viksida ning kas puhta lapiga või kingaharjaga läikima lüüa.
• jalatseid tuleb aeg-ajalt kaitsta spetsiaalsete hooldusvahenditega, mis teevad jalatsid mustust ja vett tõrjuvaks. Seemis- ja veluurnahk
• kuivi jalatseid tuleb vajaduse korral puhastada spetsiaalsete harjade ja käsnadega. Nii eemaldub tolm ja kuiv lahtine pori. Seejärel tuleb määrdunud kohti hõõruda seemisnahakiviga või töödelda spetsiaalse hooldusvahendiga, lasta kuivada ja harjata jalatsit lõpuks ettevaatlikult ühes suunas.
• oluline on kaitsta seemisnahka niiskuse eest – tuleb kasutada spetsiaalseid hooldusvahendeid, et muuta nahapind vett tõrjuvaks.
Nubuknahk – pind siidjas, karvane.
• naha toitmiseks tuleb kasutada ainult küllastavaid hooldusvahendeid
• nubuknahka tuleb hooldada sarnaselt seemis- ja veluurnahkjalatsitega (harjad + nubukikivi)
• oluline on hoida jalatseid niiskuse eest.
Rasvanubuknahk – matt, rasvane pind
• mitte segi ajada nubuknahaga! Rasvanubuknahast jalatsite vastupanu niiskusele ja ilmastikutingimustele on parem.
• rasvnubuknahka tuleb puhastada kõigepealt pehme harja, lapiga või nubukisvammiga. Seejärel tuleb hooldusvahendina kasutada spetsiaalseid rasvu ning õlisid.
Tekstiil
• kuivanud mustus tuleb eemaldada pehme harjaga.
• sarnaselt seemisnahksete jalatsitega tuleb plekkide eemaldamiseks kasutada spetsiaalseid vahendeid.
• tekstiil tuleb hoida niiskuse eest ning kasutada tuleb spetsiaalseid impregneerivaid (vett tõrjuvaid) küllastusvaheneid. Sünteetilised materjalid
• sünteetilisi materjale tuleb puhastada pehme harja või silikoonsvammiga, vajadusel niiske lapiga.
• hoida niiskuse eest ning töödelda niiskust ja mustust hülgava vahendiga.
SISETALLAD
Kasutage kingades ja saabastes sisetaldu. Need kaitsevad nii kingi, sokke kui ka jalgu higistamise, niiskuse ja külmetamise eest. Küsige müüjalt infot sisetaldade omaduste kohta.
JALATSEID HOOLDADES
• mõistlik on valida 1cm võrra suuremad jalanõud, eriti sisetaldu kasutades. Nii on jalal ruumi hingata;
• kasutage kulunud või pleekinud jalatsite puhul värvi sisaldavaid hooldusvahendeid;
• soolveerantide eemaldamiseks kasutage spetsiaalseid hooldusvahendeid;
• kasutage kinga kreemitamisel kingaga sama värvi kreemi, siis ei ole vaja kasutada spetsiaalseid värvitaastajaid.
• küsige müüja käest võimalikult palju infot jalatsite kasutamise, kandmise ja hooldamise kohta;
KUI JALATS OSUTUB DEFEKTSEKS
Puudusega kauba puhul on Teil õigus esitada müüjale kaebus kahe aasta jooksul alates ostmise päevast. Puuduse tekkimise põhjuste tõendamise kohustus esimesel kuuel kuul pärast ostu sooritamist on müüjal, täites selleks ettenähtud tarbija pretensiooni blanketi ja pärast kuue kuu möödumist tarbijal Selgitage klienditeenindajale jalatsitega tekkinud probleemi. Kui olete faktide esitamisel täpne, jääte mõistlikuks ja viisakaks, on suurem tõenäosus, et leiate koos teenindajaga probleemile positiivse lahenduse. Kui klient ja teenindaja ei suuda mõlemaid pooli rahuldavat lahendust probleemile leida, korraldab kauplus jalatsite ekspertiisi kaasates sõltumatu eksperdi. Üldiselt ilmnevad vead jalatsite õigel kandmisel 1 kuu jooksul, kuid varjatud tootmisviga võib välja tulla ka hiljem.
NB! Pretensiooni ei ole mõtet esitada , kui jalats on loomuliku kasutamise käigus ära kulunud, jalatsi kasutamisel ei ole arvestatud selle otstarvet ja kasutamistingimusi, jalats on valesti hooldatud, mille tulemusena on see mehaaniliselt kahjustatud (põletused, sisselõiked, rebendid, talla lahtitulek, kontsa murdumine, kipsi- ja betoonitolmust tulenev õmbluste kulumine, kemikaalidega kahjustumine, valel režiimil kuivatamine). Sellistel juhtudel ei pruugi ekspertiis teha otsust tarbija kasuks. Samuti ei saa pretensiooni esitada tootele, mille hinda on alandatud defekti tõttu ning tootel on selle kohta vastav märge juba selle ostmise hetkel.